Op naar een nieuw huis - Reisverslag uit Sjanghai, China van Leon - WaarBenJij.nu Op naar een nieuw huis - Reisverslag uit Sjanghai, China van Leon - WaarBenJij.nu

Op naar een nieuw huis

Door: Leon

Blijf op de hoogte en volg Leon

06 April 2014 | China, Sjanghai

---Voor diegene die liever de korte versie lezen, deze staat onderaan---

Zo aangekomen in Shanghai. Eerste nacht gehad, en wat voor 1. Slapen ging prima. Jat leg? Totaal geen last van, ik was kapot. Ik had de wekker op half 10 gezet zodat ik goed kon slapen en toch flink wat uren kan maken in de zoektocht naar een onderkomen. Van vrienden heb ik gehoord dat dat helemaal niet zo moeilijk is; eentje had een appartement in 4 dagen. Een andere vriend zelfs binnen 2 dagen! Maar goed, de wekker gaat en het is nog helemaal donker! Ik raakte helemaal in de war. Nog even kijken hoe laat het was, ja echt half 10. Dan hoort het toch al lang licht te zijn? Staat de klok wel goed? Is die over gegaan in de goeie tijdzone? Ja, dat wel want gister liep hij gelijk. Pas na een minuut of 5 kwam ik er achter dat mijn kamer helemaal geen raam had. Dat was me nog helemaal niet opgevallen! Wel raar, want dat verwacht je helemaal niet. Het is even wennen en je moet alles met kunstlicht doen, maar uiteindelijk is het best prima. Sterker nog, het heeft alleen maar voordelen: ’s avonds is het pikkedonker en kan je prima slapen. (Of ik was gewoon super moe na van die lange dagen…)

Nou, dag 1 kan beginnen. Ik heb al wat voorwerk gedaan. De avond ervoor heb ik een mailtje verstuurd of ik de dag erop kon kijken, tja proberen kan altijd… En zowaar, er werd op tijd gereageerd en het kon. Prima! Het was redelijk klein en zag er op zich prima uit. Het had 2 slaapkamers (de familie komt, dan hebben ze alvast een plek. Wel zo makkelijk en in de tussentijd kan ik wellicht de andere kamer doorverhuren), een badkamer en een woonkamer. De prijs lag alleen iets boven budget. Dat wordt dus afdingen en ik merkte al dat dat erg lastig zou gaan worden…

Ook had ik al even geskyped met een kennis die ik in de vorige reizen naar Shanghai heb opgedaan. Zij zou ook even kijken zei ze en melde me dat ze wat had of ik even kon komen. Dus ik naar nog een appartement. Deze lag alleen een beetje uit de richting, was wat oud en ouderwets, je slaapt in de woonkamer (of die is er gewoon niet, net hoe je het bekijkt), hij viel alleen wel (ruim!) binnen budget. Ook had ze een makelaar gesproken waar ik heen kon. Jahoor, dat wil ik wel. Met de makelaar ook nog 2 huizen bezocht en op kantoor nog wat plaatjes bekeken. Maar op de een of andere reden was het het allemaal net niet. Eentje van de plaatjes leek wel wat die zouden we zaterdag gaan bekijken. (We zitten nu op donderdag). ’s Avonds was er een feestje met o.a. mijn Chinese vriendjes en Yari (die ook in de China-Minor klas zat) in een karaokebar. Was erg leuk om iedereen weer te zien!

Vrijdag ben ik een hele tijd bezig geweest om een werkend Chinees nummer te krijgen, nadat enkele pogingen de dag ervoor niks op hadden geleverd en met een Nederlandse sim wordt het zo duur he… Wat een gedoe was dat zeg! Ik heb speciaal voor deze trip een nieuwe Samsung S4 gekocht, lukt het maar niet om hem werkend te krijgen. Uiteindelijk heb ik het opgegeven en er bij neergelegd dat er een lock op zit. Dan maar een kaartje voor mijn oude telefoon, die ik gelukkig ook nog mee heb. Uiteindelijk is het gelukt om te kunnen bellen en de nieuwe Samsung kan ik alleen gebruiken op onbeveiligde draadloze netwerken. Die moet ik nog een keer laten onbocken, maar dat heeft geen prioriteit. Zaterdag zoals gezegd met de makelaar verder naar appartementen gekeken. Het appartement was het weer niet helemaal. Voordat ik met hem op stap ging, heb ik telefonisch gereageerd op een advertentie die ik toevallig op internet tegenkwam. Om het proces nog sneller te laten gaan vroeg ik of het mogelijk was diezelfde dag nog te kijken. En ja hoor, de afspraak werd op 3 uur gezet. Ik kwam binnen en ik was meteen onder de indruk. Het zag er (in vergelijking) heel goed uit allemaal, de ligging is perfect (6 minuten lopen van een groot metrostation en 10 naar mijn werk!), op de 14e verdieping dus er is buiten nog wat te zien en de prijs is netjes (in vergelijking met het voorgaande). Ik was enthousiast en zag het wel zitten. Er zitten 2 slaapkamers is, een badkamer en een keukentje. Geen woonkamer dus, maar daar valt wel overheen te komen denk ik. Er is alleen een bouwput voor de deur. Daarom wilde ik de volgende dag vroeg nog een keer afspreken om dan het geluid te horen. Zo gezegd zo gedaan en het geluid viel reuze mee. Ik had meer last van het stadse dan van de bouwplaats, dus ik besloot het te doen. Overdag heb ik meer dan 3 uur in een van de vele Starbucksen die Shanghai rijk is doorgebracht. Omdat ze daar internet hebben en ik niks beters te doen had. De eerste keer voor mij in een Starbucks en dan meteen zo lang… In de avond werd het contract getekend en kon ik er gelijk al in, dit ondanks dat ik bij alle banken in de omgeving geweigerd werd om geld voor de borg op te nemen en die dus niet kon betalen. Daar had ik ook een klein beetje op gehoopt. Niet dat het hotel vervelend was, maar het was relatief gezien duur en ik wilde het geregeld hebben voordat ik met de stage begon. Het internet zal later geïnstalleerd worden, tot die tijd moet ik het dus nog van openbare (publieke) internetpunten hebben. Desondanks was ik helemaal blij en opgelucht: er viel een last van mijn schouders af. Lang kan ik er niet van genieten wat de dag erop, maandag, is de eerste dag van de stage en daar moet ik fris verschijnen. Spannend! Meer daarover komt de volgende keer…

----

Korte versie:

Het is donderdag 3 april, ik had de wekker op half 10 gezet en het was nog helemaal donker. Bleek ik geen ramen in mijn kamer te hebben. Ik ga op pad voor appartementen. De eerste was redelijk klein maar zag er op zich prima uit. Het had 2 slaapkamers (de familie komt, dan hebben ze alvast een plek.), een badkamer en een woonkamer. De prijs lag alleen iets boven budget. Dat wordt dus afdingen en ik merkte al dat dat erg lastig zou gaan worden… Het tweede appartement lag een beetje uit de richting, was wat oud en ouderwets, je slaapt in de woonkamer, maar viel wel (ruim!) binnen budget. Ook ben ik in contact gekomen met een tussenpersoon waarmee ik nog 2 huizen heb bezoct. ’s Avonds was er een feestje met o.a. mijn Chinese vriendjes en Yari (die ook in de China-Minor klas zat) in een karaokebar. Was erg leuk om iedereen weer te zien!
Vrijdag ben ik een hele tijd bezig geweest om een werkend Chinees nummer te krijgen, nadat enkele pogingen de dag ervoor niks op hadden geleverd. Ik heb speciaal voor deze trip een nieuwe Samsung S4 gekocht, maar het lukt maar niet om hem werkend te krijgen. Uiteindelijk heb ik me er bij neergelegd dat er een lock op zit. Dus een kaartje voor mijn oude telefoon gekocht. Zaterdag weer met de tussenpersoon naar appartementen gekeken. Het appartement was het weer niet helemaal. Voordat ik met hem op stap ging, heb ik telefonisch gereageerd op een advertentie die ik nog dezelfde dag kon bekijken. Ik kwam binnen en ik was meteen onder de indruk. Het zag er (in vergelijking) heel goed uit allemaal, de ligging is perfect en de prijs is netjes (in vergelijking met het voorgaande). Ik was enthousiast en zag het wel zitten. Er zitten 2 slaapkamers is, een badkamer en een keukentje. Geen woonkamer dus, maar daar valt wel overheen te komen denk ik. Er is alleen een bouwput voor de deur. Daarom wilde ik de volgende dag vroeg nog een keer afspreken om dan het geluid te horen. Het geluid viel reuze mee dus ik besloot het te doen. In de avond werd het contract getekend en kon ik er gelijk al in, dit ondanks dat ik bij alle banken in de omgeving geweigerd werd om geld voor de borg op te nemen en die dus niet kon betalen. Ik was helemaal blij en opgelucht: er viel een last van mijn schouders af. Lang kon ik er niet van genieten wat de dag erop, maandag, is de eerste dag van de stage en daar moet ik fris verschijnen. Spannend! Meer daarover komt de volgende keer…

---

Of nog korter:

Donderdag: huizen kijken + Karaoke feestje
Vrijdag: Sim kaart bemachtigd
Zaterdag: nog meer bezichtigingen
Zondag: contract getekend en nieuwe huis betreden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leon

Voor mijn meeloop stage van mijn MER opleiding, ben ik naar China gegaan. Ik loop mijn stage bij QuestImpact, een klein bedrijf dat een brug vormt tussen "het westen" en China. Ik zit daarom 5 maanden in Shanghai. Hier probeer ik een beeld te geven van mijn dagelijkse bezigheid.

Actief sinds 04 April 2014
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 3825

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 29 Augustus 2014

Stage Shanghai

Landen bezocht: